Zásady lean managementu, ktoré vám pomôžu zefektívniť výrobu

shutterstock_508535986

Metodík na riadenie podnikov sú stovky. Mimoriadnej popularite sa medzi zástupom „západných“ postupov teší lean management, v slovenskom prostredí známy pod termínom „štíhly management, štíhla výroba“. Filozofia metódy je jednoduchá: doručiť zákazníkovi kvalitný produkt v čo najkratšom čase a so spotrebou čo najmenších nákladov. Odmenou je vyšší zisk firmy, spokojnejší zamestnanci a schopnosť pružnejšej reakcie na zmeny trhu.

Za moderný koncept lean managementu vďačíme japonskej Toyote. Svetoznáma automobilka ho pod názvom Toyota Production System zaviedla po druhej svetovej vojne. Systém sa rýchlo ukázal ako vysoko efektívny – a v 70. rokoch si začal raziť cestu na Západ.

 

Redukcia nákladov ako zázrak

Štíhla výroba bráni plytvaniu zdrojov aj materiálu, šetrí energiu a čas zamestnancov. Logistickým spoločnostiam pomáha minimalizovať zaskladnený priestor; na jeho expedíciu nie je potrebné vynaložiť toľko úsilia, odpadá starosť s nutnosťou rozšírenia skladu.

Lean management je postavený na prinípoch minimalizmu. Cieľom je:

  • redukcia zbytočných výdavkov,
  • zefektívnenie preverených procesov,
  • odstránenie nefunkčných postupov.

 

V logistike sa lean management aplikuje predovšetkým prostredníctvom nákupu tovaru, u ktorého je istota (alebo vysoká šanca) rýchlej expedície. Prístup vyžaduje znalosť trhu, cieľovej skupiny a sezónnych výkyvov. Vo výhode sú tí, ktorí podnikajú veľa rokov.

 

 

Stop fluktuácii

Lean management sa, samozrejme, týka aj zamestnancov. So zvyšujúcou sa spokojnosťou administrátorov a skladníkov klesá ich fluktuácia. Nábor a zaúčanie nových pracovníkov je nákladný proces, ktorý sa odráža aj v spokojnosti cieľovej klientely.

Okrem primeranej odmeny je zásadné nastavenie procesov tak, aby zamestnanci vo svojom konaní videli zmysel. Nikto nechce byť kolieskom v stroji. Smutnou realitou je, že v slovenských firmách nie je „práca pre samotnú prácu“ ničím ojedinelým.