Systém poka-yoke vám ušetrí čas aj peniaze. Zistite, ako ho do skladu zaviesť!

shutterstock_363634991

Chybovať je ľudské, odpúšťať božské, hovorí známe porekadlo. Kým chybám sa nevyhne nikto z nás, v ich odpúšťaní ľudia už tak dobrí nie sú. O to menej, ak ide o zákazníkov očakávajúcich špičkovú kvalitu služieb a tovaru.

 

Podľa štúdie logistickej spoločnosti Intermec stratia firmy vinou ľudského pochybenia každý rok až 3000 hodín práce. Defektné výrobky kazia spoločnostiam dobré meno, znižujú ich tržby a odrádzajú potenciálnych zákazníkov.

 

V snahe vyhnúť sa problémom investujú firmy desaťtisícové čiastky do najnovších technológií. Existuje ale ešte jeden spôsob, ako chybám predísť – jednoduchší a mnohonásobne lacnejší. Systém poka-yoke.

 

Pochybením k náprave aj vyššej efektivite

Poka-yoke pochádza z pera japonského inžiniera Shigea Shinga. Zamestnanec firmy Toyota je známy predovšetkým svojím revolučným konceptom štíhlej výroby, ktorý spolu s ďalšími pracovníkmi predstavil v priebehu 60. rokov minulého storočia.

Systém efektívne rieši problémy, kedy aj pri činnostiach opakovaných a zažitých po dlhé roky dochádza k chybe – napríklad k zapojeniu nesprávneho vodiča či odoslaní objednávky inému zákazníkovi. Poka-yoke zavádza opatrenia, ktoré podobným omylom predchádzajú. Uplatňuje sa aj v bežnom živote – príkladom je tvarovanie USB konektorov, ktoré umožňujú zapojenie len v jednej orientácii.

 

V logistickej praxi nachádza poka-yoke využitie pri:

  • zefektívnení bežných manuálnych operácií,
  • eliminácii chýb pri technickej manipulácii (vysokozdvižné vozíky, zakladače),
  • zlepšovaní procesného riadenia (systém naskladňovania a expedície).

 

V zahraničí je metóda pomerne rozšírená; za jej efektivitu hovoria výsledky aj pracovníci, ktorí sa s ňou v praxi stretli. „Systém poka-yoke zabránil desiatkam chýb, ktorým by som sa ako nový pracovník nevyhla. V bežnej prevádzke by si ich asi nikto nevšimol a vadný tovar by sa dostal až k zákazníkovi. Pre môjho zamestnávateľa by to nebolo dobrou vizitkou,“ pripúšťa Julia Bonk z amerického Michiganu, ktorá sa s japonskou metódou zoznámila počas stáže v logistickej spoločnosti LeanCor.

 

 

Prevencia proti defektom

Poka-yoke zabraňuje chybám vo výrobe a skladovaní a bráni vzniku defektov, ktoré by dorazili k zákazníkovi. Implementácia metódy do bežnej prevádzky sa podobá postupnému zavádzaniu zmien v rámci spriazneného systému kaizen.
Praktických príkladov poka-yoke v logistickej praxi je mnoho.

Ide napríklad o:

  • zavedenie čiarových kódov u odosielaného tovaru a kontrola obsahu krabice pred expedíciou,
  • vybavenie zakladačov senzormi pre kontrolu váhy či rozmerov zaskladňovaných paliet,
  • Systém odmien pre zamestnancov za náležitú kontrolu pri plnení úloh.

 

Metódu je možné implementovať už pri samotnom návrhu haly. Poka-yoke vám ušetrí čas, peniaze aj nervy.