Pomáhajú pri manipulácii a chránia: Ako vyberať obaly na skladovanie potravín?

shutterstock_757773688

Konzervovanie potravín s cieľom oddialiť ich pokazenie má dlhú históriu. V minulosti dosahovali ľudia trvanlivosť mäsa a syrov nasoľovaním a údením, u ovocia sa presadilo konzervovanie vysokými koncentráciami cukru.

S revolúciou v uchovávaní potravín prišiel ku koncu 18. storočia kuchár Nicholas Appert. Kombináciou sterilizácie potravín a ich uloženia do nepriedušného kovového obalu prišiel ku konzerve – nádobe, ktorá dovoľuje uchovať potraviny v požívateľnom stave desiatky rokov.

Konzervy uspeli aj u obchodníkov: ľahko sa prevážajú, spotrebiteľ si ich z obchodu jednoducho odnesie a uloží. V globalizovanej ekonomike sa obaly na trhovom úspechu potraviny podieľajú zásadným spôsobom. Podľa čoho ich vybrať?

Ochrana na prvom mieste…

Primárnym účelom obalu je chrániť potravinu pred vonkajším prostredím. Okrem prieniku baktérií a ďalších patogénov zo vzduchu bránia aj jej znečisteniu alebo navlhnutiu. Obal pomáha zachovať konzervačné prostredie – príkladom sú sáčky so slanými pochutinami, ktoré sa napúšťajú inertným dusíkom.

Obalový materiál nesmie uvoľňovať chemické látky, zároveň nesmie byť v styku s potravinou, ktorá by uvoľňovanie alebo inú reakciu podporovala. Preto je napríklad nevhodné uzatvárať kyselé potraviny do staniolu; medzi kyselinou a kovom dochádza k reakcii a tvorbe kovových solí.

…manipulácia a komunikácia na druhom

Obalové materiály majú veľký vplyv aj na skladovanie potravín a manipuláciu s nimi počas prevozu k zákazníkovi. Musia byť ľahko uchopiteľné, ani pri hrubšom zaobchádzaní nesmie dochádzať k ich porušeniu. Súčasne musí povrch materiálu dovoľovať jednoduché nalepenie a udržanie etikety.

Dôraz kladú výrobcovia na recykláciu. Väčšinu obalových materiálov je možné znovu použiť. Opätovnému použitiu okrem iného pomáha:

  • jednoduchá separácia potraviny od obalu,
  • vhodná povrchová úprava materiálu s účelom čo najmenšieho znečistenia,
  • voľba vhodného obalu vzhľadom k druhu potraviny.

Obalové materiály sú nenahraditeľné aj pri komunikácii so zákazníkom. Prezentácia výrobku u niektorých potravín má zásadný vplyv na ich predajnosť – podľa výskumu sa napríklad u čokolád a sladkostí rozhodnú zákazníci v 70 % prípadoch podľa toho, ako ich osloví obal.