Oceľový dvojposchodový most tohto roku prejde rekonštrukciou. Stavbári zachovajú jeho unikátnosť
Dvojposchodová stavba, ktorá je kultúrnou pamiatkou, uľahčuje každý deň dopravu tisícke áut. Vrchným poschodím vedie diaľnica D1 medzi Prahou a Brnom, v spodnom je cesta s minimálnou premávkou spájajúca dedinky Vojslavice a Hořice, ktorá bude kvôli úpravám uzatvorená.
Dvojposchodová stavba, ktorá je kultúrnou pamiatkou, uľahčuje každý deň dopravu tisícke áut. Vrchným poschodím vedie diaľnica D1 medzi Prahou a Brnom, v spodnom je cesta s minimálnou premávkou spájajúca dedinky Vojslavice a Hořice, ktorá bude kvôli úpravám uzatvorená.
Stavebné zásahy nečakajú most prvýkrát, má za sebou totiž bohatú stavbársku históriu. Budovanie 138 metrov dlhého diaľničného mosta začalo v roku 1939. Uskutočňovala ho architektonická firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Počas vojny bolo v roku 1942 nariadené proces výstavby zastaviť, neskôr však práce na moste tá istá firma obnovila. V 50. rokoch bol most takmer dokončený. Zostávalo iba vybetónovať posledné mostné pole pri východnej opore. Komunistická vláda sa však rozhodla diaľnicu nedostavať.
Most uprostred divej prírody tak občas využívali iba turisti, lesníci či náhodní okoloidúci. O niekoľko rokov neskôr sa predsa len schyľovalo k dokončeniu objektu, objavil sa však veľký problém. Na pôvodnej diaľnici sa počítalo k mostu s veľmi prudkým klesaním, čo si diaľnica D1 nemohla dovoliť.
Jediným riešením sa stala výstavba nového premostenia, nebolo však jasné, čo si počať s pôvodným starým mostom. Zvažovalo sa ho zbúrať, taká likvidácia by však nebola práve lacná. Postavenie nového mosta vedľa starého by takisto znamenalo vysoké výdavky, pretože by musel byť dvakrát taký dlhý a na úzkom ostrohu nezostávalo pre dva mosty miesto.
Vo finále bola prekérna situácia vyriešená originálnym spôsobom, ktorý zodpovedal všetkým požiadavkám. Tesne vedľa starých pilierov boli vystavené štyri nové, ktoré sa týčili 12 metrov nad starý most. Na nich bola skonštruovaná mohutná oceľová mostovka.
Práve oceľ bola jasnou voľbou, najmä vďaka jej odolnosti, nízkej cene a jednoduchej manipulácii. Starý most bol tak vďaka tomuto kroku zachránený a nezostal ladom.