Eiffelova veža – najslávnejšia oceľová stavba, ktorá nie je z ocele

Paríž bez Eiffelovej veže si dnes dokážeme predstaviť len ťažko. Dominanta mesta na nábreží Seiny pritom od začiatku vzbudzovala v mnohých ľuďoch pobúrenie až nenávisť. Slávni francúzski literáti Émile Zola alebo Alexander Dumas dokonca Eiffelovku nenávideli tak veľmi, že organizovali petície za jej okamžité odstránenie.

 

Eiffelova veža totiž mala na svojom mieste stáť pôvodne len dvadsať rokov. Od otvorenia Svetovej výstavy v roku 1889 do roku 1909. Počas tej doby sa však stala natoľko vyhľadávanou a preslávenou stavbou, že sa rozhodlo o jej zachovaní.

O veži dodnes pretrváva mnoho mýtov, napríklad, že ju chcel Adolf Hitler po kapitulácii Francúzska vyhodiť do povetria. Najrozšírenejší omyl sa však týka stavebného materiálu. Francúzska televízia urobila pred niekoľkými rokmi anketu o tom, z čoho je Eiffelova veža postavená. Sedem z desiatich ľudí odpovedalo, že z ocele, jeden z dreva, dvaja potom uviedli že zo železa. Správna je pritom posledná odpoveď, Eiffelova veža je skutočne postavená zo železa.

 

Využitie železa ako stavebného materiálu v takom meradle, a navyše na konci 19. storočia, keď už bola oceľ dostatočne známa a stavali sa z nej prvé výškové budovy, je absolútne unikátne. A to aj z toho dôvodu, že železo nemalo príliš dobrú povesť. Pri stavbe totiž stačila aj najmenšia chyba, ktorá by sa včas neodhalila, a mohlo dôjsť k nešťastiu – zrútenie železných mostov alebo defekty rôznych strojov zo železaboli pomerne časté.

 

Eiffel sa však rozhodol pre železo, pretože s ním mal ako projektant oveľa viac skúseností ako s oceľou. Jeho veža je tak dokladom nielen obrovského umu a šikovnosti, ale aj veľkej odvahy. Už malá chyba vo výpočtoch alebo jeden chybne vyrobený železný trám na dôležitom mieste mohli spôsobiť pád celej konštrukcie.

 

Skutočnosť, že Eiffelova veža stojí dodnes neporušená, rovnako ako to, že pri jej výstavbe zahynul iba jeden robotník, že bola dokončená včas, môže byť aj po 130 rokoch predmetom obdivu. Nie je však prekvapením, že je jediným takýmto monumentom zo železa – budúcnosť stavebníctva totiž prevzala oceľ.