5 najzaujímavejších oceľových mostov na svete

So stavbami z ocele sa v spoločnosti Borga stretávame pravidelne, veď sú naším „chlebom každodenným“. Napriek tomu nás oceľ ako stavebný materiál neprestáva fascinovať, rovnako ako aj samotné konštrukcie, ktoré vďaka nej vznikli. Jednými z najúžasnejších sú okrem mrakodrapov ich horizontálne alternatívy – oceľové mosty. Poďte sa s nami pozrieť na tie najzaujímavejšie zo všetkých kútov sveta.

 

Harbour Bridge (Sydney, Austrália)

Keď sa povie Sydney, určite sa vám vybaví svetoznáma budova miestnej opery. Ale milovníkom mostov však namiesto nej asi okamžite napadne ikonický Harbour Bridge. Tento najširší (šírka 49 metrov) a zároveň najvyšší (134 metrov v najvyššom bode konštrukcie) oblúkový most na svete v sebe ukrýva neuveriteľných 53 tisíc ton ocele, z ktorých väčšinu obsahuje práve jeho oblúk. Vedeli ste, že ho Austrálčania pre jeho tvar volajú „vešiak na šaty“ a že sa v horúcich dňoch kvôli tepelnej rozťažnosti ocele samotný oblúk až o 18 centimetrov ešte zvýši?

 

Forth Bridge (záliv Firth of Forth, Škótsko)

Podobne ako je Harbour Bridge jednou z ikon Austrálie, je železničný konzolový most Forth Bridge jedným zo symbolov Škótska. Výstavba mosta začala roku 1882, slávnostné otvorenie sa udialo v roku 1890 a od roku 2015 je zapísaný medzi pamiatky UNESCO. Ide o úplne prvý celooceľový most vo Veľkej Británii, váži okolo 53 tisíc ton a je dlhý vyše 2,5 kilometra. Tento obor a inžiniersky skvost na prvý pohľad upúta aj svojou sýto červenou farbou.

 

Ikitsuki Bridge (Nagasaki, Japonsko)

S rozpätím hlavného poľa dlhého 400 metrov je Ikitsuki Bridge najdlhším súvislým priehradovým mostom na svete. Slúži pre cestnú dopravu z mesta Ikitsuki na ostrov Hirado (prefektúra Nagasaki) a oproti obom už spomenutým mostom je pomerne juniorom: dokončený bol v roku 1991. Tak ako je pre Forth Bridge typická jeho červená farba, pre Ikitsuki Bridge je to nebesky modrá.

 

Most Cchao-tchien-men (Čchung-čching, Čína)

Tento oceľový skvost klenúci sa nad riekou Jang-c'-ťiang bol do prevádzky uvedený v roku 2009 a hneď si mohol pripísať svetové prvenstvo ako most s najdlhším oblúkom – rozpätie hlavného poľa je 552 metrov, pričom celková dĺžka mosta má vyše 1,7 kilometra. Most má dve poschodia, celkovo 10 cestných pruhov, dva pešie pruhy, a dokonca aj dvojkoľajnú linku pre metro.

 

Most Akaši-Kaikjó (Kóbe, Japonsko)

Tento inžiniersky klenot nazývaný aj „Perlový most“ bol postavený tak, aby odolal aj extrémne silnému vetru s rýchlosťou 285 km/h, a dokonca aj zemetraseniu až do 8,5 stupňa Richterovej škály. Jeho stavba odštartovala v roku 1988 a otvorený bol o desať rokov neskôr. Rozpätie jeho hlavného poľa je 1991 metrov a je najdlhším visutým mostom na svete, celková dĺžka je závratných 3,9 kilometra.